[ Pobierz całość w formacie PDF ]
7f. Z przeprowadzonej kontroli, o której mowa w ust. 7d, sporządza się
wystąpienie pokontrolne, które zawiera opis stanu faktycznego, opis ewentualnych
2014-11-21
©Kancelaria Sejmu s. 38/161
nieprawidłowości i wnioski pokontrolne z określeniem terminu usunięcia
stwierdzonych nieprawidłowości.
8. Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia,
tryb wykonywania kontroli przez Prezesa UTK w ramach wykonywanego nadzoru,
mając na uwadze skuteczność kontroli oraz właściwe wykorzystanie jej wyników.
Art. 14. 1. Prezes UTK nakazuje, w drodze decyzji, usunięcie
nieprawidłowości w określonym terminie w razie stwierdzenia naruszenia przepisów
dotyczących obowiązków zarządców, przewozników kolejowych oraz
użytkowników bocznic kolejowych w zakresie bezpieczeństwa transportu
kolejowego, w szczególności:
1) zasad prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji, o których mowa w art. 17
ust. 7;
2) warunków technicznych eksploatacji pojazdów kolejowych, o których mowa w
art. 20, w tym ważności świadectw sprawności technicznej, o których mowa w
art. 24, i dokumentów, które powinny znajdować się w pojezdzie kolejowym
będącym w ruchu, o których mowa w art. 25;
3) warunków, jakie są obowiązani spełniać maszyniści, a także osoby zatrudnione na
stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem
ruchu kolejowego oraz prowadzeniem określonych rodzajów pojazdów
kolejowych, o których mowa w art. 22 22d;
4) (uchylony).
2. Prezes UTK, w drodze decyzji:
1) wstrzymuje ruch kolejowy lub wprowadza jego ograniczenia na linii kolejowej
lub jej odcinku albo na bocznicy kolejowej w razie stwierdzenia zagrożenia
bezpieczeństwa ruchu kolejowego lub bezpieczeństwa przewozu osób i rzeczy;
2) wyłącza z eksploatacji pojazd kolejowy lub ogranicza jego eksploatację, gdy
nie został on dopuszczony do eksploatacji zgodnie z przepisami ustawy lub nie
spełnia wymagań określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 20 lub
art. 24 ust. 5, a w przypadku wagonów towarowych w przepisach
rozporzÄ…dzenia (UE) nr 445/2011.
3. Decyzje Prezesa UTK, o których mowa w ust. 2, podlegają natychmiastowej
wykonalności.
2014-11-21
©Kancelaria Sejmu s. 39/161
4. Do postępowania przed Prezesem UTK stosuje się, z zastrzeżeniem ust. 5 i 6,
przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego.
5. Od decyzji wydanych przez Prezesa UTK rozstrzygajÄ…cych co do istoty w
sprawach, o których mowa w art. 29 ust. 1i oraz ust. 5, art. 33 ust. 8 oraz art. 66 ust.
1, 2, 2aa i 3, przysługuje odwołanie do Sądu Okręgowego w Warszawie sądu
ochrony konkurencji i konsumentów, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
6. Do postanowień wydanych przez Prezesa UTK w sprawach, o których mowa
w art. 33 ust. 8 oraz art. 66 ust. 1 3, na które służy zażalenie, przepis ust. 5 stosuje
się odpowiednio, z tym że zażalenie wnosi się w terminie 7 dni od dnia doręczenia
postanowienia.
7. Postępowanie w sprawie odwołania od decyzji lub zażalenia na
postanowienie Prezesa UTK, o których mowa w ust. 5 i 6, toczy się według
przepisów Kodeksu postępowania cywilnego o postępowaniu w sprawach z zakresu
regulacji transportu kolejowego.
Art. 14a. 1. Prezes UTK sprawuje nadzór nad przestrzeganiem przepisów
rozporzÄ…dzenia nr 1371/2007/WE.
2. Prezes UTK wykonuje nadzór, o którym mowa w ust. 1, korzystając w
szczególności z uprawnień określonych w art. 15.
3. Prezes UTK kontroluje spełnienie przez przewoznika kolejowego, zarządcę
infrastruktury kolejowej, właściciela dworca bądz zarządzającego dworcem
obowiązków wynikających z art. 19 ust. 1 rozporządzenia nr 1371/2007/WE oraz
przez sprzedawcę biletów lub operatora turystycznego obowiązków wynikających z
art. 19 ust. 2 rozporzÄ…dzenia nr 1371/2007/WE.
4. Prezes UTK, w drodze decyzji, nakazuje usunięcie nieprawidłowości
stwierdzonych podczas wykonywania nadzoru, o którym mowa w ust. 1, w zakresie
przestrzegania praw pasażerów ustalonych w rozporządzeniu nr 1371/2007/WE.
5. Prezes UTK rozpatruje skargi w sprawie naruszenia przepisów
rozporządzenia nr 1371/2007/WE. Do skargi pasażer powinien dołączyć następujące
dokumenty:
1) kopiÄ™ skargi skierowanej do przewoznika kolejowego, zarzÄ…dcy infrastruktury
kolejowej, właściciela dworca bądz zarządzającego dworcem;
2) odpowiedz na skargę podmiotu, o którym mowa w pkt 1, jeżeli została
udzielona;
2014-11-21
©Kancelaria Sejmu s. 40/161
3) bilet na danÄ… trasÄ™ lub potwierdzenie rezerwacji;
4) inne istotne dokumenty potwierdzające naruszenie prawa pasażera w ruchu
kolejowym.
6. W przypadku złożenia skargi, o której mowa w ust. 5, Prezes UTK stwierdza
w drodze decyzji:
1) brak naruszenia prawa przez przewoznika kolejowego, zarzÄ…dcÄ™ infrastruktury
kolejowej, właściciela dworca bądz zarządzającego dworcem, albo
[ Pobierz całość w formacie PDF ]