[ Pobierz całość w formacie PDF ]

167
nad wydarzeniami  faktami autentycznie nowymi, przejawa­
mi tego, co działa wobec systemu społecznego restrukturalizująco.
Innym przykładem takiej perspektywy poznawczej są badania
Manfreda Stanleya nad procesami delegitymizacji (Bauman 1976:
92 - 99).
Problem istnienia i ewentualnej realizacji  stanów możli­
wych" może więc być empirycznie konkretyzowany. Rozważmy
jednak w tym miejscu inne nieco zagadnienia. Socjologowie ra­
dykalni i krytyczni wskazują  nawet jeśli w mało konkretny
sposób  swe podstawowe wartości i cele. Była o tym mowa
w poprzednim rozdziale. Mówiąc o możliwościach jednostkowych
i spoÅ‚ecznych nie zawsze jednak te cele eksponujÄ…. Wspomina­
łem o koncepcji Szymańskiego, którego zdaniem należy badać
to, co faktycznie i ogólnie potencjalne w czÅ‚owieku i spoÅ‚eczeÅ„­
stwie. WÄ…tek badania przez socjologów strukturalnych uwarun­
kowań zjawisk społecznych podejmuje Dennis Wrong. Postuluje
on konieczność refleksji nad przyszÅ‚ymi, możliwymi typami spo­
łeczeństwa. Jak pisze:  [...] Marks mógł mieć ważne powody,
aby niewiele mówić o porządku społecznym, który jego zdaniem
zastÄ…pi kapitalizm, ale trudno powiedzieć, dlaczego te same po­
wody mają nadal, wiek pózniej, oddziaływać na współczesnych
socjologów" (Wrong 1976: 9).
Zdaniem Wronga teoretyczna i historyczno-porównawcza re­
fleksja w dziedzinie socjologii musi próbować pokazać caÅ‚y za­
kres różnorodności struktur społecznych. Socjologowie nie mają
obowiązku przyjmować za pewnik, że przeszłość z konieczności
wyczerpuje ludzkie możliwoÅ›ci czy spoÅ‚ecznÄ… moc tworzenia. So­
cjolog powinien więc być zainteresowany bezpośrednim badaniem
granic tego, co możliwe. Wyniki jego badaÅ„ mogÄ… bowiem po­
szerzyć powszechną świadomość istnienia takich granic, mogą
pokazać, że prawdopodobnie te granice faktycznie istnieją, że
pewne utopie z konieczności nie mogą być nigdzie zrealizowane.
Według Wronga badanie granic tego, co możliwe, rodzi w
sposób nieunikniony ponadhistoryczne zagadnienia i problemy,
tym samym wykraczajÄ…c poza socjologiÄ™ jako naukÄ™ historycznÄ….
Sądzi on jednak, że poszukiwanie uniwersalnych praw społecz-
168
nych czy historycznych nie powinno być podnoszone do rangi
głównego przedmiotu nauk społecznych.
Jakkolwiek nieco usuwany w cień przez inne problemy, wątek
historyczny jest jednak w orientacji krytycznej i radykalnej eks­
ponowany mimo wszystko silnie. Najmocniej chyba kÅ‚adÅ‚ naÅ„ na­
cisk G. Wright Mills, który socjologię uznawał za dyscyplinę
historycznÄ…. SpoÅ›ród wielu przykÅ‚adów tego samego typu posta­
wy wspomnÄ™ tu tylko Donalda Hansena, który wÅ‚aÅ›nie w hi­
storii dotychczasowych spoÅ‚eczeÅ„stw i w życiu spoÅ‚eczeÅ„stw od­
miennych niż to, w którym sami żyjemy, nie zaś w formalnej
analizie natury ludzkiej czy natury spoÅ‚eczeÅ„stwa, szukać zale­
cał możliwości i problemów, przed którymi sami możemy stanąć
(Hansen 1976: 2 - 3).
Do zadaÅ„ o charakterze filozoficznym zaliczyć też trzeba eks­
ponowane tu niejednokrotnie rozwijanie postawy krytycznej.
Krytycyzm wynika bezpoÅ›rednio z analizy rzeczywistoÅ›ci w kate­
goriach możliwości. Zdaniem klasyków podejścia krytycznego
podstawowÄ… funkcjÄ… filozofii jest krytykowanie tego, co zastane,
co dominujÄ…ce w spoÅ‚eczeÅ„stwie  krytykowanie z punktu wi­
dzenia dotąd nie zrealizowanych możliwości (Horkheimer 1972c:
261 - 264). Kontynuatorzy tego podejścia także sądzą, iż krytyka
zjawisk dominacji to podstawowe zadanie teorii czy socjologii
krytycznej. Ma to być ich zdaniem refleksyjna krytyka nieko­
niecznych ograniczeń ludzkiej wolności. Nie jest ona zresztą,
jak zauważają, niczym nowym w dziejach myśli zachodniej. Już
na przykład Platon, prezentując metodę sokratyczną, eskpono-
wał ideę rozumu nastawionego przede wszystkim na krytykę
konwencjonalnych mistyfikacji ludzkiego świata. W nowożytnej
nauce najważniejsze sÄ… w tej dziedzinie osiÄ…gniÄ™cia Marksa. Kry­
tyczna analiza zjawisk dominacji jest konieczna, gdyż możliwości
pełnego rozwoju człowieka pojawią się dopiero wtedy, gdy zda
on sobie sprawę z wszelkich  pseudokonieczności" (Schroyer
1973: 15, 31).
Socjolog powinien więc stale utrzymywać krytyczny stosunek
do istniejÄ…cego spoÅ‚eczeÅ„stwa, powinien odmawiać uznania usta­
bilizowanych struktur, instytucji i kultury, szczególnie zaś wtedy,
169
gdy prezentowane sÄ… one jako wyczerpujÄ…ce wszelkie historyczne
możliwoÅ›ci (Wrong 1976: 2-3). Socjolog powinien poddawać bez­
kompromisowej krytyce spoÅ‚eczne, ekonomiczne, polityczne pro­
cesy zachodzące w społeczeństwie, w którym żyje, jego mity,
ideaÅ‚y - to. co jest przez wiÄ™kszość uznawane za mÄ…drość (Han­
sen 1976: 2). Krytyczna teoria, która może wskazać sposób do­
tarcia do korzeni rzeczy i odsÅ‚oniÄ™cia ich, musi raczej kwestio­
nować społeczeństwo samo w sobie, niż akceptować je jako coś
raz na zawsze danego. Musi też poddawać je stałym badaniom [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • wrobelek.opx.pl
  •