[ Pobierz całość w formacie PDF ]
linii technologicznych zajmujących się na przykład produkcją podpodeszew, podeszew,
obcasów, zakładek, podnosków, międzypodeszew, wyściółek, otoków, lamówek i tym
podobnym. W tym etapie wyspecjalizowane linie technologiczne, szczególnie w krajach
wysoko uprzemysłowionych, pracują najczęściej w systemie kooperacyjnym, to znaczy
wytwarzają produkty na indywidualne zlecenia producentów obuwia lub dostarczają je do
obrotu rynkowego. Zmasowany system produkcji stwarza warunki do wzmożonej
mechanizacji i automatyzacji procesów technologicznych, co ma niewątpliwy wpływ na
koszty wytwarzania. Wiele zakładów rezygnuje z utrzymywania własnych wydziałów
opracowania części spodowych obuwia i zaopatruje się w elementy obuwia (podeszwy,
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
47
podpodeszwy, zakładki i inne) na rynku, gdyż są tańsze i mają wyższą jakość, niż te
wytwarzane samodzielnie. To pozwala na tworzenie nowych wyspecjalizowanych podmiotów
gospodarczych, które mechanizują i automatyzują procesy technologiczne i eliminują prace
ręczne. Nowoczesne urządzenia zaopatrzone są w mikroprocesory i komputery, ułatwiające
i kontrolujące proces produkcji. Gwarantuje to obniżenie kosztów, lepszą jakość
wytwarzanych elementów oraz ich powtarzalność.
Konieczność stosowania mechanizacji i automatyzacji procesów wytwarzania obuwia
wynika z wielu przesłanek, spośród których na pierwsze miejsce wysuwa się potrzeba
zwiększenia wydajności pracy i zmniejszenia zatrudnienia. Jest to przesłanie wyjątkowo
ważne dla krajów wysoko rozwiniętych i rozwijających się jak np. Polska, gdzie koszty pracy
są coraz wyższe.
4.5.2. Pytania sprawdzajÄ…ce
Odpowiadając na pytania, sprawdzisz, czy jesteś przygotowany do wykonania ćwiczeń.
1. Jakie surowce wykorzystuje siÄ™ do formowania podeszew?
2. Jak przebiega proces produkcji podeszew z polichlorku winylu?
3. Jak wytwarza siÄ™ podeszwy gumowe?
4. Jakimi metodami produkuje siÄ™ spody poliuretanowe?
5. Jakie parametry obowiÄ…zujÄ… przy produkcji tworzyw termoplastycznych?
6. Jakie różnice występują przy formowaniu podeszew z tworzyw sztucznych i z gumy?
7. Jakie wady występują przy formowaniu elementów spodu obuwia z gumy i tworzyw
sztucznych?
4.5.3. wiczenia
wiczenie 1
Scharakteryzuj produkcję podeszew z PCW i gumy metodą wtrysku. Wskaż
podobieństwa i różnice.
Sposób wykonania ćwiczenia
Aby wykonać ćwiczenie, powinieneś:
1) przeanalizować polecenie zawarte w ćwiczeniu,
2) omówić proces produkcji podeszew z PCW,
3) omówić produkcję podeszew gumowych,
4) wskazać podobieństwa i różnice (parametry wtrysku, temperatury form),
5) zaprezentować ćwiczenie na forum grupy,
6) wziąć udział w dyskusji o podobieństwach i różnicach w produkcji podeszew z PCW
i z gumy.
Wyposażenie stanowiska pracy:
kartki papieru,
przybory do pisania,
literatura dotyczÄ…ca technologii produkcji podeszew z PCW i gumy.
wiczenie 2
Rozróżnij podeszwy otrzymane metodą wtrysku i określ z jakich materiałów zostały
wykonane. Określ rodzaj podeszew (monolitowe, miskowe, profilowane, itp.).
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
48
Sposób wykonania ćwiczenia
Aby wykonać ćwiczenie, powinieneś:
1) przeanalizować polecenie zawarte w ćwiczeniu,
2) rozsortować podeszwy ze względu na materiał, z którego zostały wykonane,
3) podzielić podeszwy ze względu na budowę,
4) przedstawić ćwiczenie na forum grupy.
Wyposażenie stanowiska pracy:
poradnik dla ucznia,
literatura zgodnie z wykazem w rozdziale 6,
różne rodzaje podeszew.
wiczenie 3
Obejrzyj film dydaktyczny przedstawiajÄ…cy proces produkcji podeszew poliuretanowych.
Sposób wykonania ćwiczenia
Aby wykonać ćwiczenie powinieneś:
1) przeanalizować polecenie zawarte w ćwiczeniu,
2) obejrzeć film dydaktyczny,
3) dokonać analizy filmu,
4) zanotować informacje prezentowane w filmie (materiały stosowane do produkcji,
operacje, maszyny),
5) obejrzeć film ponownie,
6) zweryfikować i ewentualnie uzupełnić zapisany tekst,
7) zaprezentować ćwiczenie na forum grupy,
8) uczestniczyć w dyskusji na temat poprawności wykonania ćwiczenia.
Wyposażenie stanowiska pracy:
film dydaktyczny ilustrujÄ…cy proces produkcji podeszew poliuretanowych,
odtwarzacz,
prospekty maszyn i urządzeń wykorzystywanych do produkcji podeszew,
papier formatu A4,
przybory do pisania,
literatura zgodnie z rozdziałem 6 poradnika dla ucznia.
4.5.4. Sprawdzian postępów
Czy potrafisz: Tak Nie
1) wymienić surowce stosowane do otrzymywania formowanych
elementów spodu? ðð ðð
2) wyjaśnić różnicę pomiędzy wtryskiem bezpośrednim i pośrednim?
ðð ðð
3) scharakteryzować proces wytwarzania podeszew z PCW?
ðð ðð
4) wyjaśnić w jaki sposób formuje się elementy spodu obuwia z gumy?
ðð ðð
5) wymienić rodzaje podeszew formowanych?
ðð ðð
6) scharakteryzować metody produkcji podeszew poliuretanowych?
ðð ðð
7) omówić produkcję obcasów metodą wtrysku?
ðð ðð
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
49
5. SPRAWDZIAN OSIGNI
INSTRUKCJA DLA UCZNIA
1. Przeczytaj uważnie instrukcję.
2. Podpisz imieniem i nazwiskiem kartÄ™ odpowiedzi.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]