[ Pobierz całość w formacie PDF ]
lutnÄ…, to jednak nie tylko obietnica Nowego Testamentu,
tra w Rzymie wyznacza miejsce, gdzie jego urzÄ…d trwa. Ta
ale także sam bieg historii dowodzą czegoś przeciwnego:
świadomość ujawnia się już w I wieku za sprawą pierwszego
nie dorastanie ludzi do tej roli jest tak rażące, tak oczywi
listu św. Klemensa; chociaż w szczegółach jej rozwój był na
ste, że właśnie w przyznaniu człowiekowi roli opoki staje
turalnie powolny.
się jasne, że to nie ci ludzie dzwigają na swoich barkach
Kościół, lecz jedynie Ten, który go podtrzymuje, bardziej
pomimo ludzi niż poprzez nich.
Refleksje końcowe
Chyba nigdzie tajemnica krzyża nie jest tak namacal
Zatrzymujemy się w tym miejscu, zważywszy na to, nie obecna jak w historii prymatu. Fakt, że jego centrum
że zasadniczy cel naszych rozważań został osiągnięty. stanowi przebaczenie, jest jednocześnie jego założeniem,
Zobaczyliśmy bowiem, że Nowy Testament jako całość podstawową przesłanką oraz znakiem szczególnej natury
Bożej mocy. Każde pojedyncze biblijne słowo na temat
prymatu pozostaje w ten sposób, z pokolenia na pokole-
Por. K. Hofstctter, dz cyt.
65
64
KOZCIÓA - WSPÓLNOTA W DRODZE
nie, wskazówką, miarą, do której wciąż na nowo powinni
śmy się dostosowywać. Jeśli Kościół dochowuje wiary tym
słowom, to nie chodzi tu o triumfalizm, o zarozumiałość,
ale o pokorę, która ze zdumieniem i wdzięcznością uznaje
zwycięstwo Boga nad ludzką słabością i poprzez nią. Kto
III
z obawy przed triumfalizmem albo przed absolutną wła
dzą człowieka pozbawia te słowa ich mocy, nie głosi przez
to wcale większego Boga, ale raczej Go pomniejsza. On
KOZCIÓA POWSZECHNY
bowiem ukazuje potęgę swojej miłości właśnie poprzez pa
radoks ludzkiej niemocy, pozostając w ten sposób wierny
I KOZCIÓA PARTYKULARNY
prawu historii zbawienia.
Z takim samym więc realizmem, z jakim uznajemy dzi
siaj grzechy papieży, ich nie dorastanie do wielkości spra
wowanej przez nich posługi, powinniśmy również uznać,
że Piotr zawsze był opoką przeciwko ideologiom, przeciw
ZADANIE BISKUPA
ko umniejszaniu SÅ‚owa i dostosowywaniu Go do tego, co
aprobuje dana epoka, przeciwko podporzÄ…dkowaniu siÄ™
możnym tego świata. Uznając te fakty w historii, nie sła
wimy ludzi, ale oddajemy chwałę Panu, który nie opuszcza
Kościoła i który zechciał urzeczywistnić swoje bycie opoką
poprzez Piotra, mały kamień sprzeciwu: nie ciało i krew",
lecz Pan zbawia za pośrednictwem tych, którzy pocho
dzą z ciała i krwi. Podważanie tego nie przymnaża wiary
ani pokory, a jest jedynie cofaniem siÄ™ w obliczu poko
ry, która rozeznaje wolę Bożą taką, jaką ona rzeczywiście
jest. Obietnica dana Piotrowi i jej historyczna realizacja
w Rzymie pozostają więc w głębi serca motywem usta
wicznej radości: a moce piekielne go nie zwyciężą...
66
III. KOZCIÓA POWSZECHNY I KOZCIÓA PARTYKULARNY. ZADANI E BISKUPA
KOZCIÓA - WSPÓLNOTA W DRODZE
sposobu myślenia, odczuwania - nie trwają w zgodzie
w tym miejscu. Kościół jest publiczny ze swej natury. Od
i do niej nie zmierzają. Tylko mocą miłości Tego, który
samego początku Kościół odrzucał kojarzenie go z pry
umarł za wszystkich, owo pojednanie może i faktycznie
watnymi zgromadzeniami kultowymi czy jakimikolwiek
powinno się urzeczywistniać. List do Efezjan dostrzega
ugrupowaniami na prawie prywatnym. Gdyby zaakcep
najgłębszy sens śmierci Chrystusa w tym, że zburzyła
tował taką sytuację, wówczas cieszyłby się pełną ochro
ona mur podziału - wrogość" (2,14). Mocą przelanej
ną prawa rzymskiego, które organizacjom prywatnym
krwi, Chrystus jest naszym pokojem" (2,13-14). Stajemy
pozostawiało wiele swobody. Chce natomiast być pu
wobec sformułowań eucharystycznych, nacechowanych
bliczny właśnie tak jak państwo, gdyż jest on naprawdę
1
wymagającym realizmem; nie można korzystać z krwi
nowym ludem, do którego wszyscy są powołani . Dlatego
wylanej za wielu", ograniczajÄ…c siÄ™ do nielicznych".
też wszyscy, którzy stają się wierzącymi w danym miej
W tym sensie episkopat monarchiczny", o którym na
scu, należą jednakowo do tej samej Eucharystii: boga
uczał Ignacy z Antiochii, pozostaje podstawową i nie
ci i biedni, wykształceni i prości, Grecy, %7łydzi, poganie,
[ Pobierz całość w formacie PDF ]