X


[ Pobierz całość w formacie PDF ]

lutną, to jednak nie tylko obietnica Nowego Testamentu,
tra w Rzymie wyznacza miejsce, gdzie jego urząd trwa. Ta
ale także sam bieg historii dowodzą czegoś przeciwnego:
świadomość ujawnia się już w I wieku za sprawą pierwszego
nie dorastanie ludzi do tej roli jest tak rażące, tak oczywi�
listu św. Klemensa; chociaż w szczegółach jej rozwój był na�
ste, że właśnie w przyznaniu człowiekowi roli opoki staje
turalnie powolny.
się jasne, że to nie ci ludzie dzwigają na swoich barkach
Kościół, lecz jedynie Ten, który go podtrzymuje, bardziej
pomimo ludzi niż poprzez nich.
Refleksje końcowe
Chyba nigdzie tajemnica krzyża nie jest tak namacal�
Zatrzymujemy się w tym miejscu, zważywszy na to, nie obecna jak w historii prymatu. Fakt, że jego centrum
że zasadniczy cel naszych rozważań został osiągnięty. stanowi przebaczenie, jest jednocześnie jego założeniem,
Zobaczyliśmy bowiem, że Nowy Testament jako całość podstawową przesłanką oraz znakiem szczególnej natury
Bożej mocy. Każde pojedyncze biblijne słowo na temat
prymatu pozostaje w ten sposób, z pokolenia na pokole-
Por. K. Hofstctter, dz cyt.
65
64
KOZCI�A - WSP�LNOTA W DRODZE
nie, wskazówką, miarą, do której wciąż na nowo powinni�
śmy się dostosowywać. Jeśli Kościół dochowuje wiary tym
słowom, to nie chodzi tu o triumfalizm, o zarozumiałość,
ale o pokorę, która ze zdumieniem i wdzięcznością uznaje
zwycięstwo Boga nad ludzką słabością i poprzez nią. Kto
III
z obawy przed triumfalizmem albo przed absolutną wła�
dzą człowieka pozbawia te słowa ich mocy, nie głosi przez
to wcale większego Boga, ale raczej Go pomniejsza. On
KOZCI�A POWSZECHNY
bowiem ukazuje potęgę swojej miłości właśnie poprzez pa�
radoks ludzkiej niemocy, pozostając w ten sposób wierny
I KOZCI�A PARTYKULARNY
prawu historii zbawienia.
Z takim samym więc realizmem, z jakim uznajemy dzi�
siaj grzechy papieży, ich nie dorastanie do wielkości spra�
wowanej przez nich posługi, powinniśmy również uznać,
że Piotr zawsze był opoką przeciwko ideologiom, przeciw�
ZADANIE BISKUPA
ko umniejszaniu Słowa i dostosowywaniu Go do tego, co
aprobuje dana epoka, przeciwko podporządkowaniu się
możnym tego świata. Uznając te fakty w historii, nie sła�
wimy ludzi, ale oddajemy chwałę Panu, który nie opuszcza
Kościoła i który zechciał urzeczywistnić swoje bycie opoką
poprzez Piotra, mały kamień sprzeciwu: nie  ciało i krew",
lecz Pan zbawia za pośrednictwem tych, którzy pocho�
dzą z ciała i krwi. Podważanie tego nie przymnaża wiary
ani pokory, a jest jedynie cofaniem się w obliczu poko�
ry, która rozeznaje wolę Bożą taką, jaką ona rzeczywiście
jest. Obietnica dana Piotrowi i jej historyczna realizacja
w Rzymie pozostają więc w głębi serca motywem usta�
wicznej radości: a moce piekielne go nie zwyciężą...
66
III. KOZCI�A POWSZECHNY I KOZCI�A PARTYKULARNY. ZADANI E BISKUPA
KOZCI�A - WSP�LNOTA W DRODZE
sposobu myślenia, odczuwania - nie trwają w zgodzie
w tym miejscu. Kościół jest publiczny ze swej natury. Od
i do niej nie zmierzają. Tylko mocą miłości Tego, który
samego początku Kościół odrzucał kojarzenie go z pry�
umarł za wszystkich, owo pojednanie może i faktycznie
watnymi zgromadzeniami kultowymi czy jakimikolwiek
powinno się urzeczywistniać. List do Efezjan dostrzega
ugrupowaniami na prawie prywatnym. Gdyby zaakcep�
najgłębszy sens śmierci Chrystusa w tym, że zburzyła
tował taką sytuację, wówczas cieszyłby się pełną ochro�
ona mur podziału -  wrogość" (2,14). Mocą przelanej
ną prawa rzymskiego, które organizacjom prywatnym
krwi, Chrystus jest  naszym pokojem" (2,13-14). Stajemy
pozostawiało wiele swobody. Chce natomiast być pu�
wobec sformułowań eucharystycznych, nacechowanych
bliczny właśnie tak jak państwo, gdyż jest on naprawdę
1
wymagającym realizmem; nie można korzystać z krwi
nowym ludem, do którego wszyscy są powołani . Dlatego
 wylanej za wielu", ograniczając się do  nielicznych".
też wszyscy, którzy stają się wierzącymi w danym miej�
W tym sensie  episkopat monarchiczny", o którym na�
scu, należą jednakowo do tej samej Eucharystii: boga�
uczał Ignacy z Antiochii, pozostaje podstawową i nie�
ci i biedni, wykształceni i prości, Grecy, %7łydzi, poganie, [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • wrobelek.opx.pl
  •  
     

    Drogi użytkowniku!

    W trosce o komfort korzystania z naszego serwisu chcemy dostarczać Ci coraz lepsze usługi. By móc to robić prosimy, abyś wyraził zgodę na dopasowanie treści marketingowych do Twoich zachowań w serwisie. Zgoda ta pozwoli nam częściowo finansować rozwój świadczonych usług.

    Pamiętaj, że dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień bez Twojej zgody. Zadbamy również o bezpieczeństwo Twoich danych. Wyrażoną zgodę możesz cofnąć w każdej chwili.

     Tak, zgadzam się na nadanie mi "cookie" i korzystanie z danych przez Administratora Serwisu i jego partnerów w celu dopasowania treści do moich potrzeb. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

     Tak, zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora Serwisu i jego partnerów w celu personalizowania wyświetlanych mi reklam i dostosowania do mnie prezentowanych treści marketingowych. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

    Wyrażenie powyższych zgód jest dobrowolne i możesz je w dowolnym momencie wycofać poprzez opcję: "Twoje zgody", dostępnej w prawym, dolnym rogu strony lub poprzez usunięcie "cookies" w swojej przeglądarce dla powyżej strony, z tym, że wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na zgodność z prawem przetwarzania na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.