[ Pobierz całość w formacie PDF ]

lutnÄ…, to jednak nie tylko obietnica Nowego Testamentu,
tra w Rzymie wyznacza miejsce, gdzie jego urzÄ…d trwa. Ta
ale także sam bieg historii dowodzą czegoś przeciwnego:
świadomość ujawnia się już w I wieku za sprawą pierwszego
nie dorastanie ludzi do tej roli jest tak rażące, tak oczywi­
listu Å›w. Klemensa; chociaż w szczegółach jej rozwój byÅ‚ na­
ste, że właśnie w przyznaniu człowiekowi roli opoki staje
turalnie powolny.
się jasne, że to nie ci ludzie dzwigają na swoich barkach
Kościół, lecz jedynie Ten, który go podtrzymuje, bardziej
pomimo ludzi niż poprzez nich.
Refleksje końcowe
Chyba nigdzie tajemnica krzyża nie jest tak namacal­
Zatrzymujemy się w tym miejscu, zważywszy na to, nie obecna jak w historii prymatu. Fakt, że jego centrum
że zasadniczy cel naszych rozważań został osiągnięty. stanowi przebaczenie, jest jednocześnie jego założeniem,
Zobaczyliśmy bowiem, że Nowy Testament jako całość podstawową przesłanką oraz znakiem szczególnej natury
Bożej mocy. Każde pojedyncze biblijne słowo na temat
prymatu pozostaje w ten sposób, z pokolenia na pokole-
Por. K. Hofstctter, dz cyt.
65
64
KOZCIÓA - WSPÓLNOTA W DRODZE
nie, wskazówkÄ…, miarÄ…, do której wciąż na nowo powinni­
śmy się dostosowywać. Jeśli Kościół dochowuje wiary tym
słowom, to nie chodzi tu o triumfalizm, o zarozumiałość,
ale o pokorę, która ze zdumieniem i wdzięcznością uznaje
zwycięstwo Boga nad ludzką słabością i poprzez nią. Kto
III
z obawy przed triumfalizmem albo przed absolutnÄ… wÅ‚a­
dzą człowieka pozbawia te słowa ich mocy, nie głosi przez
to wcale większego Boga, ale raczej Go pomniejsza. On
KOZCIÓA POWSZECHNY
bowiem ukazuje potÄ™gÄ™ swojej miÅ‚oÅ›ci wÅ‚aÅ›nie poprzez pa­
radoks ludzkiej niemocy, pozostając w ten sposób wierny
I KOZCIÓA PARTYKULARNY
prawu historii zbawienia.
Z takim samym wiÄ™c realizmem, z jakim uznajemy dzi­
siaj grzechy papieży, ich nie dorastanie do wielkoÅ›ci spra­
wowanej przez nich posługi, powinniśmy również uznać,
że Piotr zawsze byÅ‚ opokÄ… przeciwko ideologiom, przeciw­
ZADANIE BISKUPA
ko umniejszaniu SÅ‚owa i dostosowywaniu Go do tego, co
aprobuje dana epoka, przeciwko podporzÄ…dkowaniu siÄ™
możnym tego Å›wiata. UznajÄ…c te fakty w historii, nie sÅ‚a­
wimy ludzi, ale oddajemy chwałę Panu, który nie opuszcza
Kościoła i który zechciał urzeczywistnić swoje bycie opoką
poprzez Piotra, mały kamień sprzeciwu: nie  ciało i krew",
lecz Pan zbawia za poÅ›rednictwem tych, którzy pocho­
dzą z ciała i krwi. Podważanie tego nie przymnaża wiary
ani pokory, a jest jedynie cofaniem siÄ™ w obliczu poko­
ry, która rozeznaje wolę Bożą taką, jaką ona rzeczywiście
jest. Obietnica dana Piotrowi i jej historyczna realizacja
w Rzymie pozostajÄ… wiÄ™c w gÅ‚Ä™bi serca motywem usta­
wicznej radości: a moce piekielne go nie zwyciężą...
66
III. KOZCIÓA POWSZECHNY I KOZCIÓA PARTYKULARNY. ZADANI E BISKUPA
KOZCIÓA - WSPÓLNOTA W DRODZE
sposobu myślenia, odczuwania - nie trwają w zgodzie
w tym miejscu. Kościół jest publiczny ze swej natury. Od
i do niej nie zmierzają. Tylko mocą miłości Tego, który
samego poczÄ…tku KoÅ›ciół odrzucaÅ‚ kojarzenie go z pry­
umarł za wszystkich, owo pojednanie może i faktycznie
watnymi zgromadzeniami kultowymi czy jakimikolwiek
powinno się urzeczywistniać. List do Efezjan dostrzega
ugrupowaniami na prawie prywatnym. Gdyby zaakcep­
najgłębszy sens śmierci Chrystusa w tym, że zburzyła
towaÅ‚ takÄ… sytuacjÄ™, wówczas cieszyÅ‚by siÄ™ peÅ‚nÄ… ochro­
ona mur podziału -  wrogość" (2,14). Mocą przelanej
ną prawa rzymskiego, które organizacjom prywatnym
krwi, Chrystus jest  naszym pokojem" (2,13-14). Stajemy
pozostawiaÅ‚o wiele swobody. Chce natomiast być pu­
wobec sformułowań eucharystycznych, nacechowanych
bliczny właśnie tak jak państwo, gdyż jest on naprawdę
1
wymagającym realizmem; nie można korzystać z krwi
nowym ludem, do którego wszyscy są powołani . Dlatego
 wylanej za wielu", ograniczajÄ…c siÄ™ do  nielicznych".
też wszyscy, którzy stajÄ… siÄ™ wierzÄ…cymi w danym miej­
W tym sensie  episkopat monarchiczny", o którym na­
scu, należą jednakowo do tej samej Eucharystii: boga­
uczaÅ‚ Ignacy z Antiochii, pozostaje podstawowÄ… i nie­
ci i biedni, wykształceni i prości, Grecy, %7łydzi, poganie, [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • wrobelek.opx.pl
  •