[ Pobierz całość w formacie PDF ]

W jednym i w drugim przypadku pozwolił zauważyć i stwierdzić
jest w stanie rozwijać i ksztaÅ‚tować szacunek do regionalnego dzie­
jaka jest jej kondycja (poczucie wewnętrznej spójności i odrębności,
dzictwa kulturowego, a nauczyciel potrafi przełamać bariery kodu
integracja czy zagubienie, zwÄ…tpienie, rozproszenie).
komunikacyjnego i dać podstawy do wychowania miÄ™dzykulturo­
Obecnie jest czas koncepcji, czyli umiejscowienia siebie w skom­
wego. Odrodzony obecnie wÄ…tek podmiotowoÅ›ci, tożsamoÅ›ci kultu­
plikowanym polu interakcji zachodzÄ…cych w regionie zróżnicowa­
rowej, własnego sprawstwa, doprowadził do odrzucenia nieuświada-
nym kulturowo, jak też i kompetencji, czyli gotowości i zdolności do
mianej roli członka zbiorowości etnicznej, regionalnej, wyznaniowej
pewnych zachowaÅ„ zwiÄ…zanych z narastaniem Å›wiadomoÅ›ci utrzy­
i podjÄ™cia próby Å›wiadomego wyboru przynależnoÅ›ci grupowej. Ro­
mania wspólnego dziedzictwa kulturowego.
dzima kultura staje siÄ™ zródÅ‚em siÅ‚y i poczucia dumy z przynależno­
W związku z powyższym z jednej strony ma miejsce izolacja
ści do określonej grupy. Następuje proces akomodacji, dokonywania
i procesy etnocentryczne, z drugiej zachodzÄ… procesy asymilacyjne
przeksztaÅ‚ceÅ„ dotychczasowych schematów myÅ›lenia, czy tak jak pi­
oraz integracyjne. Czy edukacja winna promować każdÄ… z grup et­
sze S. Kawula, metanoja, swoista zmiana myślenia, postępowania,
nicznych, etnograficznych, wyznaniowych, czy być Å›rodkiem asy­
usposobienia16.
milacji grup mniejszoÅ›ciowych, subordynacji do kultury dominujÄ…­
Jak wobec powyższego ma siÄ™ zachować edukacja, jakie kie­
cej, czy też być środkiem integracji i promowania międzykulturowej
runki i strategie promować, jeśli będziemy przez nią rozumieć ogół
edukacji17.
wpływów na jednostki i grupy ludzkie, wpływów wykorzystujących
W oparciu o badania wÅ‚asne na pograniczu polsko - biaÅ‚o­
ich możliwoÅ›ci oraz sprzyjajÄ…cych takiemu ich rozwojowi, aby sta­
ruskim, literaturę przedmiotu i doświadczenia zachodnie podejmę
wały się one w pełni świadomymi i twórczymi członkami wspólnoty
próbÄ™ przedstawienia możliwych strategii edukacji, które ksztaÅ‚­
lokalnej, regionalnej, wyznaniowej, narodowej, kulturowej i global­
tujÄ… siÄ™ i bÄ™dÄ… rozwijaÅ‚y siÄ™ lokalnie, w zależnoÅ›ci od potrzeb i aspi­
nej oraz byÅ‚y zdolne do aktywnej samorealizacji wÅ‚asnej, niepowta­
racji jednostek i grup mniejszoÅ›ciowych oraz stopnia akceptacji i to­
rzalnej i trwałej tożsamości i odrębności.
lerancji dla odmienności grupy dominującej:
Jak ma funkcjonować edukacja na pograniczach kultur, gdzie
- strategia "rozdzielenia" - edukacji obok siebie,
od wieków, z dziada pradziada, żyjÄ… obok siebie ludzie posÅ‚ugu­
1 7
W kwartalniku dotyczÄ…cym edukacji, wydawanym przez UNESCO zdecy­
jący się różnymi językami, uczęszczający do innych kościołów?
dowanie promuje siÄ™ kierunek integracji i multikulturowej edukacji, m. in. Raja
1 6
Roy Singh, Changing education for a changing world; Wolfgang Mitter, Multi­
S. Kawula, Antynomie współczesnego wychowania - refleksje w roku 1992,
w: Stare i nowe dylematy teorii wychowania. Materiały z konferencji naukowej cultural education; Colin Irwin, Integrated education, Prospects 81, quarterly
- Toruń 1992 review of education, vol. XXII nr 1/1992
129
128
Edukacja "obok siebie" na pograniczu polsko - biaÅ‚oruskim wy­
- strategia integracji kultur mniejszościowych poprzez subordyna-
daje się być wynikiem funkcjonujących stereotypów (polski pan,
cjÄ™ wobec kultury dominujÄ…cej,
biaÅ‚oruski chÅ‚op, Polak katolik), jak też braku kondycji BiaÅ‚oru­
- strategia "tygla" - z możliwością edukacji każdej z grup we własnej
sinów w procesie nauczania języka białoruskiego. Zdominowanie
kulturze i fuzji z kulturą dominująca, przy zachowaniu elementów
szkolnictwa przez jÄ™zyk rosyjski nie prowadzi do wypracowania wÅ‚a­
odrębności,
snych koncepcji, podczas gdy Polacy na Białorusi zorganizowali już
- strategia edukacji miÄ™dzykulturowej z tendencjÄ… równego trak­
nauczanie języka polskiego w ponad 250 miejscach.
towania i z tendencją przyznania pierwszeństwa potrzebom grup
mniej szościowy eh.
Etnocentryzm, jak wskazywaÅ‚em wyżej, jest zwiÄ…zany z tra­
dycją i każda grupa broni własnych przekonań i systemu wartości,
1. Strategia "rozdzielenia" - edukacji obok siebie
pragnÄ…c zapewnić sobie poczucie bezpieczeÅ„stwa. NajÅ‚atwiej ksztaÅ‚­
tuje się w dzieciństwie i w młodości, szczególnie pod wpływem
DÅ‚uga i skomplikowana historia ziem wschodniego pogranicza
tradycji i opini Å›rodowiska. Czy etnocentryzm musimy spostrze­
zaowocowaÅ‚a zróżnicowaniem wyznaniowym i etnicznym. Obok do­
gać i wiązać z nacjonalizmem? Czy powinien być traktowany jako
minującej ludności polskiej mieszkają tu między innymi Białorusini
zródÅ‚o agresji, a nie jako pierwszy etap nabywania tożsamoÅ›ci za­
i Litwini.
korzeniającej, zakotwiczającej w ojczyznie prywatnej, kształtującej
SÄ…dzÄ™, że przykÅ‚adem tej strategii może być funkcjonowanie Li­
i nadającej podstawową strukturę systemowi wartości, stanowiąc
ceum OgólnoksztaÅ‚cÄ…cego w PuÅ„sku z litewskim jÄ™zykiem wykÅ‚ado­
podstawę odbioru i indywidualnej interpretacji rzeczywistości.
wym. Stwierdzona wysoka aktywność mÅ‚odzieży w życiu kultural­
Uważam, że w edukacji winno być określone stałe miejsce na
nym spoÅ‚ecznoÅ›ci lokalnej jest wynikiem wartoÅ›ciowego wychowaw­ [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • wrobelek.opx.pl
  •